keskiviikko 23. syyskuuta 2009

Ihanuuksia, käsityö korit

 

Olen vasenkätinen eli vasuri. Oikeakätisten mielestä siinä ei kait ole mitään hankalaa, se vaan näyttää hassulta kun toinen kirjoittaa väärällä kädellä. Mutta se kyllä hankaloittaa ihmislapsen elämää. Vieläkin kammoksun kiiltävälle pinnalle tussilla piirtämistä/kirjoittamista, ja harmistun kovasti kun esim monet askarteluleikkausvälineet on suunniteltu vain oikeakätiseen käyttöön. Tiettyjä tölkinavaajia en voi lainkaan käyttää, kierrevihkoon on hankala kirjoittaa jne. Mutta eniten olen ehkäpä kärsinyt vasenkätisyydestäni käsityötunneilla; minä en koskaan oppinut virkkaamaan taikka neulomaan kunnolla. Opettajalla oli aina kauhea ressi jos menin nuhjuisen käsityöni kanssa kysymään neuvoa, koska hänestä työni oli aina väärin päin. Väittävät että vasenkätiset ovat luovasti lahjakkaita ihmisiä, joten jo lapsesta olen osannut kääntää oikeakätiset ohjeet aivotuksissani minulle oikein päin, mutta opettaja ei sitä ymmärtänyt. Siksipä vihasin käsitöitä, ja heti kun sain, menin poikien kanssa puukässään.

MUTTA, kaikki muuttui 2vuotta sitten. Näin kaupassa ihanan Luhta Home korin. Kori oli niin kaunis että se oli pakko saada. Mietin että mitä siihen laittaisin, ja totesin että se on ihan käsityökorin näköinen. Niinpä ostin samalla reissulla lankoja, koukkuja ja puikkoja koriini, mikä oli hetkessä tuikitarpeellinen. Sitten menin kotiin ja etsin netistä ohjeet kuinka virkataan ;) Vieläkin käytän Viivin virkkausnetin ohjeita, ja tarkistan sieltä, että miten mikäkin silmukka tehtiinkään vasenkätisesti oikein. Ja niinhän siinä kävi että alkuinnostus oli valtava, ja oli pakko hakea kaupasta se isompi kori kaikille langoille, ja villasukat muutti pienempään koriin. Nykyään isoja käsityökoreja saisi olla kaksikin, sillä lankoja on kertynyt paljon; olen opetullut myös neulomaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos ruusuista, risuista ja männynkävyistä; kiva kun Sinä kävit kommentoimassa :)